fredag 5 september 2014

Dag 112


Ett bröd som blev en stor succé när grannarna kom på middag. Jag minns att jag gjorde en massa ändringar i receptet men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Här är originalreceptet i alla fall.

Ingredienser
12 g jäst
7 dl vatten
1 liter siktat dinkelmjöl
4 dl fullkornsdinkelmjöl
1 msk salt
1 tsk honung eller socker
2 msk olivolja
250 g körsbärstomater
1,5 dl färska hackade örter, t.ex. rosmarin, timjan eller basilika

Dela sönder jästen i en degblandare eller bunke. Rör ut den med fingervarmt vatten. Tillsätt alla torra ingredienser samt honung/socker. Arbeta ihop till en smidig deg, 10-20 minuter.

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och tryck ut degen i den. Droppa över oljan, tryck i tomater och strö över färska örter. Täck med plastfolie och låt jäsa ca 2 timmar i rumstemperatur, eller i kyl över natten. Ta i så fall ut formen 30 minuter före gräddning.

Grädda mitt i ugnen 35-40 minuter. Ät och njut!

Totalt idag: 8
Totalt sedan dag 1: 1914

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar